fredag 10 februari 2012

Boktips: One Day av David Nicholls


Svenskalärare som jag är kan jag bara inte låta bli att förmedla små boktips på detta forum. Eftersom jag även är engelskalärare känns det helt ok att läsa böcker på engelska också (vilket jag gjorde denna gång).

Just denna bok stal jag faktiskt av min svägerska under vår senaste utlandsresa (hon ska dock få tillbaka den nu när jag läst ut den).

One Day (En dag) är skriven på ett väldigt speciellt sätt. Man får följa de två huvudpersonerna, Dexter och Emma, under en och samma dag (alltså samma datum) under 20 års tid. På ett eller annat sätt har huvudpersonerna hela tiden kontakt med varandra, om inte genom möten så genom brev eller i tanken.

Om ni frågar mig så är det en absolut läsvärd bok med enbart en nackdel - det blir väldigt sandigt i sängen när man läser den. Om ni köper er egen bok kommer ni troligtvis ifrån detta lilla problem.

Betyg: B (på den nya betygsskalan - jag måste börja träna...)


Kram, kram

1 kommentar: