måndag 30 juli 2012

Fjäriln vingad...

Gårdagens simning måste ha varit påfrestande på mina fötter, för jag fick nämligen väldigt ont i min onda tå (som inte brukar kännas av så mycket nu när jag har mina formgjutna iläggssulor). Då det inte kändes som ett alternativ att anväda sulorna i bassängen ikväll använde jag förmiddagen till att googla runt på olika sätt att tejpa onda tår. Självklart fick jag massor av träffar, så det var bara att bege sig till apoteket för att inhandla en vattentålig tejp. Tejpningen fungerade faktiskt över förväntan och gjorde att det kändes mycket bättre i foten. Dessutom satt den kvar under hela tiden i bassängen!

Kvällens pass i bassängen var händelserikt. Vi fick prova på alla fyra simsätt (bröst, rygg(crawlvarianten), crawl och fjäril). Fjärilssim var precis så svårt som jag trodde att det skulle vara. Till att börja med klarade min kropp inte ens av att röra sig så som den skulle när vi skulle öva på bentagen. Jag blev stel som en planka när jag försökte vara en "delfin". När jag till slut fått min kropp att röra sig någorlunda delfinaktigt var det dags att lägga på armarna. Det misslyckades totalt. Jag kom aldrig över vattenytan med överkroppen vilket gjorde det jättesvårt att andas. Det finns en hel del utvecklingsmöjligheter när det gäller fjärilssim iaf...

Vi fick också träna på frånskjut från kanten vid vändning (med fjärilsbentag), vändning med volt och att dyka från kanten. Det sistnämnda var det absolut värsta. Jag har aldrig dykt ner i vattnet i hela mitt liv. Efter att simläraren tvingat upp mig på kanten och visat hur jag skulle stå - eller rättare sagt sitta - lyckades jag faktiskt dyka i från kanten! Nu är det tydligen bara att träna på att bli högre och högre tills man till slut står upp och dyker i.

Undrar vad morgondagen bjuder på!? Jag måste iaf träna på att böja på armbågarna. Jag verkar ha vissa problem med detta och när jag försöker åtgärda problemet i vattnet böjer jag tydligen handlederna istället. Det blir en intensivkurs i kroppsdelarnas placering och hur man kontrollerar deras rörelser inför morgondagens simskola.


Kram, kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar