söndag 28 oktober 2012

Trainerpremiär!

Premiärcyklingen på trainern är nu avklarad. Det gick både bra och dåligt...

Till att börja med skulle Sambon hjälpa mig att kalibrera cykeln med datorn (säger man så!?). Jag fick instruktionen att cykla snabbt i några minuter. Sambon säger - jag gör, så jag trampade på. När det hade gått en lååång stund gick han och kollade instruktionsboken och insåg att han glömt trycka på en knapp. Jag fick även veta att jag var tvungen att cykla minst 30 km/h, fast man kunde inte se hastigheten på displayen samtidigt som man kalibrerade. Jag fortsatte att cykla det snabbaste jag kunde. När det gått ännu en lååång stund och jag var helt slut bestämde jag att vi skulle strunta i kalibreringen, för trainern går att använda i alla fall.

När själva träningen skulle börja var jag redan ganska mör i benen, men tänkte att det skulle gå över efter lite "vanlig" cykling. Sambon hade sagt att det nog var lagom att cykla i ungefär en timme första gången, så det var mitt mål när jag startade. När det hade gått 8 minuter, och jag hade lyckats snitta ungefär 20-22 km/h (jämfört med de 28-32 km/h jag brukar snitta utomhus), var mitt mål att cykla 45 minuter. När det hade gått 12 minuter, och mina lår höll på att explodera, var mitt mål att cykla 30 minuter. När det hade gått 15 minuter stannade jag.

Efter en överläggning med Sambon gjorde jag en liten förändring i datorn som hör till trainern. Man kan ställa in watt, som jag tror är det motstånd man har när man cyklar. Det kunde i alla fall vara mellan 10 och 100. Jag hade på 100, men sänkte detta till 10. Plötsligt gick det mycket lättare och det kändes inte längre som jag var den sämsta och långsammaste cyklisten i världen. Däremot var mina ben ganska trötta, så jag cyklade bara 15 minuter till. Snitthastigheten under dessa 15 minuter var mer acceptabel. Nästa gång börjar jag nog på 10 watt redan från början så kanske jag orkar lite längre (kanske lyckas även kalibreringen lite bättre om jag gör den med ett motstånd som gör att jag faktiskt klarar av att komma upp i den hastighet som krävs...).


Kram, kram

2 kommentarer:

  1. Verkar invecklat det där men lite som mitt "promenadband"! Om jag har hastigheten inställd på sex kilometer i timmen, som jag när jag promenerar ute, orkar jag bara i tio minuter och svetten lackar! Ute blir jag knappt svettig och orkar lätt en timme!!

    SvaraRadera
  2. Efter 45 min på trainer dör jag antingen av utmattning eller så av tristess beroende på vad jag kör för pass.

    SvaraRadera