tisdag 16 oktober 2012

Ännu en tisdag med intervaller

Ikväll var det åter dax för den gemensamma löparträningen. Vädret var väl inte det bästa för löpning (hurra för snö!?), men vi var ändå ett tiotal tappra löpare som begav oss ner till strandpromenaden för lite intervallträning.

Kvällens aktivitet var, till att börja med, långa intervaller. Vi sprang två åttaminuterspass med två minuters vila emellan. Varje åttaminuterspass var indelad i fyra tvåminutersintervaller. De skulle springas i "tävlingstempo" respektive "distanstempo" - ingen vila emellan. Efter dessa 18 minutrar var man helt lagom mör - inte alltför trött, men det kändes att man hade rört på sig.

Jag trodde, i min enfald, att vi bara skulle jogga tillbaka efter detta - men ack vad jag bedrog mig. Nej, då var det dags för lite fartlek mellan lyktstolparna (=korta intervaller). Snabba ruscher varvat med jogg, byte vid varje lyktstolpe. Detta fick vi veta att vi skulle göra i ca 10 lyktstolpar, det visade sig att det var lite längre... jag skulle säga mellan 15 och 20. Trött blev jag iaf.

Eftersom jag har varit lite dålig på att köra intervallträning (i löpning) den här sommaren så är det bra att jag blir lurad till det på de här gemensamma träningarna. Det är alltid bra att ha någon som talar om för en vad man ska göra, då är det ju bara att göra som de säger liksom. I vanliga fall brukar det vara Sambon som talar om för mig hur jag ska träna (efter att jag har frågat). Det kan ju vara skönt för honom att få lite ledigt från sin tjänst som PT :-)


Kram, kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar