lördag 25 augusti 2012

Fredagssim

Fredag är ju min lediga dag, och gårdagen var min första lediga dag det här läsåret. Eftersom Sonen nu har börjat i första klass har han inte längre lediga fredagar, vilket känns lite annorlunda. Som tur är börjar de lite lugnt första året och får sluta kl 11.30 på veckans sista skoldag.

Efter att ha lämnat Sonen på skolan tog jag bilen till Staden för att få den trasiga bilrutan lagad. Passande nog ligger Simhallen vägg i vägg med bilverkstaden, så jag hade packat en badväska och planerade att simma medan bilen blev fixad. Snopen blev jag när mannen i kassan på simhallen sa till mig att badet var stängt. Jag blev helt ställd, för vad skulle jag då göra de två timmar det skulle ta att laga bilen!? Mannen måste ha sett min förskräckelse, för han erbjöd mig att bada iaf - bara jag lovade att inte drunkna. Naturligtvis lovade jag att göra mitt yttersta för att inte sjunka till botten, men för säkerhets skull frågade jag om jag var tvungen att skriva under ngt papper på detta... Det behövde jag inte.

Jag måste säga att det var en väldigt speciell upplevelse att vistas helt ensam i det omklädningsrum, det duschrum och den bastu som man bevistat SÅ många gånger ända sen man var ett litet barn. Det finns verkligen många minnen därifrån. Att sedan komma ut i simhallen och finna att den är helt tom och alldeles tyst var också det en väldigt annorlunda upplevelse. Jag hade varit lite nervös över att fara och simma i den "stora" simhallen i Staden där alla duktiga simmare håller till, så att få vara helt ensam i bassängen utan att se till en enda människa var mer än jag nånsin hade kunnat hoppas på.

Simningen gick bra, jag drunknade inte som tur var.

Då jag berättade för Sambon om mina planer att åka till Staden för att simma under hösten/vintern fick jag stränga förhållningsorder om att jag måste simma i MINST en timme varje gång. Detta för att det annars skulle bli världens dyraste träning (han räknade ut det till 800 kr/timme - fråga inte mig hur han kom fram till den siffran). Som det har varit hittils så simmar jag i en halvtimme, för det är vad det tar för mig att simma en km. Dessutom är jag helt slut efter detta och behöver spendera resten av dagen ovanför vattenytan för att ta igen den syrebrist jag arbetat ihop till. Men, så länge Sambon inte är närvarande vet han ju inte hur lång tid jag har tillbringat i vattnet...


Kram, kram

2 kommentarer: