onsdag 1 augusti 2012

Andningsproblem

Precis som simmarna i OS, har jag idag simmat medley. En (av många) skillnader var dock att de simmar 200 eller 400 meter, medan jag hann med alla fyra simsätt på bara 25 meter. Visst måste väl det vara bättre!? Skämt åsido, det räckte gott och väl med den sträckan. Det är helt sjukt vad det kan ta på krafterna att simma.

En av anledningarna till att det blir så jobbigt är att det är så svårt att andas när man har huvudet under vattnet hela tiden. Jag kan väl inte direkt påstå att jag har lärt mig att andas utan att svälja halva bassängen samtidigt (förutom i bröstsim). Det känns verkligen som att jag är ett hopplöst fall när det gäller detta. Jag FÖRSTÅR exakt hur man ska göra, det verkar bara som om min kropp inte har FÖRMÅGAN att utföra det. Idag stod simläraren och höll ner mitt huvud under vattnet samtidigt som jag gjorde armtag. När jag skulle andas vred han mitt huvud på det rätta sättet och tryckte sedan ner det under vattnet igen. En ganska olustig upplevelse, men jag valde att inte få panik utan försökte faktiskt känna efter hur det skulle göras. Jag kanske måste ha med mig någon som sitter på min rygg och vrider huvudet på mig när jag simmar?

I morgon är det sista dagen på simskolan och sedan ska vi tydligen vara fullärda. Det blir nog ingen start i OS i Rio 2016, men jag kanske törs hoppa i någon bassäng på något badhus i någon av grannkommunerna och crawla några längder (om jag lär mig att andas vill säga...).


Kram, kram

2 kommentarer:

  1. Men huga! Den träningen lät ju jätteotäck!

    SvaraRadera
  2. Blir ju jättejobbigt att han någon sittandes på ryggen när du simmar!

    Tycker inte heller det lät som någon jätterolig övning.

    SvaraRadera