lördag 3 november 2012

Rekord!

Idag har jag lyckats slå personligt rekord i distanslöpning! Den löpargrupp som jag springer med varje vecka skulle träffas idag och ta ett långpass tillsammans. Vi delade upp oss i två grupper; en som skulle springa 12 km och en som skulle springa 20 km. Jag och min löparkompis från Tjejmilen hade bestämt oss för att följa med den kortare gruppen, för jag har aldrig sprungit längre än just 12 km tidigare...

Hon som ansvarar för våra gemensamma träningar ville inte alls veta av att vi skulle springa den kortare sträckan, utan hon bestämde (mer eller mindre) att vi skulle ta den långa. Som vanligt, när det gäller träning, gör jag som jag blir tillsagd så jag sprang iväg med den längre gruppen. Jag trodde egentligen inte att jag skulle klara av det, men jag hade kollat upp att det fanns en telefon med i gruppen så jag tänkte att jag kunde ringa hem och be om hämtning när jag inte orkade längre.

Vi var 4 personer som sprang tillsammans, varav jag var den mest orutinerade och långsammaste av oss. Den enda mannen i sällskapet sprang med sin son i en löparvagn, så han hade ju lite extra motstånd när han nu inte fick springa i ett alltför högt tempo.

Rundan vi sprang var en ganska kuperad sådan med ganska många, och långa, uppförsbackar de första 10 kilometrarna. Sedan blev det som tur var mer utför. De sista 2 kilometrarna kändes benen otroligt tunga och jag började få känningar i knän och underben, men jag höll ändå i och sprang hela vägen tillbaka. Totalt blev det 19 kilometrar sprungna och snitttempot blev 5,40 min/km. Jag är nöjd över att jag klarade det!


Kram, kram

1 kommentar: