lördag 28 september 2013

Lidingöloppet 15

Halvklassikern 2013 är nu avklarad! Vilken lättnad att kroppen ändå höll ihop och att sjukdomar inte har stoppat mig (även om det inte har varit helt okomplicerat...).

Dagens start låg i morse i farozonen, men enbart pga brister hos arrangören. Jag och Svägerskan hade uppskattat att resan till starten skulle ta max 30 minuter (efter gårdagens nummerlappsuthämtning), men istället tog den 70 minuter. Anslutningsbussarna som skulle ta oss från tunnelbanan till starten lyste nämligen med sin frånvarao. Flera löpare runt omkring oss missade sin start pga att det inte kom några bussar... När vi äntligen fick kliva på en buss visade det sig att chauffören inte hittade i Stockholm, han körde fel och fick börja backa dragspelsbussen för att komma in på rätt väg. Passagerare fick kliva ur och dirigera trafiken. Vilken cirkus! Detta skedde alltså när vi hade 25 minuter till start!

Väl framme visade det sig att det var nästan 2 km till starten och bara dryga kvarten till vår starttid. Det blev ett snabbt besök på en bajamaja och sedan inlämning av väska. Uppvärmningen bestod av löpning till starten. Vi hann precis fram till vår startfålla för att se hur den släpptes iväg. Vi blev således absolut sist iväg och fick därefter påbörja arbetet med att springa förbi alla stoppklossar.

Själva löpningen var riktigt härlig idag. Jag kände liksom lugnet; njöt av omgivningarna, vädret och själva upplevelsen. Terrängen var riktigt fin och ganska kuperad. Då jag inte har kunnat springa längre än 10 km inför loppet så var mitt mål att komma i mål. Om kroppen (knät) ändå höll hade jag som mål att springa på under 1,5 timme. Kroppen höll och tiden blev 1.24.55, så det måste jag ju vara nöjd med.

Detta var alltså den avslutande delen av Halvklassikern. Undra vilka utmaningar man ska hitta på härnäst!?

1 kommentar:

  1. Vilken pärs! Tur ni kom med och duktiga var ni :D Sort grattis till er båda!

    SvaraRadera